Múzeumpedagógiai módszertár

Játék alkalmazása a múzeumpedagógiában

  • Szerepjáték

Célok:

A múzeumi szerepjáték lényege, hogy átélhetővé tegye az alkotáson látható szituációt, életközelivé hozza az időben és térben távoli jelenségeket, illetve motiválja a tanulókat a festmény alapos megnézésre; élményszerű, tartós tudás megszerzésére ad lehetőséget és fejleszti a fantáziát; cselekvést, aktív közreműködést igényel mindenkitől. A szerepjáték olyan alkotások, témák iránt keltheti fel az érdeklődést, amelyek korábban kevéssé voltak érdekesek a diákok számára; segítségével a műelemzés iránti igény is könnyebben kialakulhat, illetve a beszédkészséget és a társas viselkedést is fejleszti.

Módszertani börze

Anyagtapogatós játék

Célja: Tárgyak beazonosítása tapintásérzékelés révén.

Korosztály: 1-12. osztály

Időigény: 15-20 perc

Eszközök: különböző típusú anyagok (vászon, selyem, gyapjú, fa, ezüst, bronz, arany stb.)

Szervezeti keret: egyéni munka

Konkrét példa:

Kizárólag tapintás útján "vakon" kell a játékosoknak azonosítaniuk a körbe adott és megtapintott tárgyat. Az anyagokat külön-külön adjuk körbe és minden játékossal megtapogattatjuk.

Elvárások:

A játékosok körbeüléséhez szükséges tér.

Tippek:

Érdemes olyan alkotásnál alkalmazni, ahol meghatározó szereppel bír a tárgy anyaga.

 Motívumkeresős játék

Célja: Vizuális kultúra fejlesztése, tárgyak részletes megfigyelése.

Korosztály: 3-12. osztály

Időigény: 5-10 perc

Eszközök: fotók, szürkelemez, habkarton, ragasztó

Szervezeti keret: egyéni munka vagy páros munka

Konkrét példa:

A kiválasztott tárgyakról levesszük a motívumokat és meg kell keresniük a diákoknak a kiállítótérben a tárgyakat.

Elvárások:

Irányítókészség.

Tippek:                                 

Olyan tárgynál használjuk, amely jellegzetes részletekkel bír. Szinte minden típusú múzeumi órán lehet használni; az egyik legkedveltebb játék a diákok körében.

Oldalak